Sv: Når barn kjøper dyr
Opprinnelig lagt inn av Iset, her.
Vet ikke om det er regler for dette, men det burde det absolutt være! At voksne også ofte vanskjøtter dyr burde ikke være noe argument her, barn har som regel ikke forståelse for hva det vil si å ha ansvaret for noe levende. For dem er det kos, men så snart det begynner å bli krevende blir det kjedelig og de mister interessen fort.
Det burde være 18-årsgrense på å kjøpe eller skaffe seg dyr.
Jeg argumenterer ikke for at barn bør få kjøpe dyr, bare så det er sagt.
Jeg bare forsøker å sette meg inn i situasjonen til den ansatte i dyrebutikken. Så lenge det ikke er aldersgrense så blir det vel opp til hver enkelt butikk å definere hvordan de gjør det. Det høres veldig upraktisk ut å ringe familien til hver enkelt kunde for å sjekke om de får lov eller ei (selv om det absolutt er ansvarlig gjort å gjøre det!).
Jeg synes faktisk at her er det foreldrene som har hovedansvaret, jeg ville aldri ha funnet på å kjøpe meg en hamster uten mammas tilatelse da jeg var 12 år, det ville hun aldri ha goddtatt. Det kan jo godt hende at denne jenta visste at moren hennes ville si ja.
Jeg synes foressten også godt at det kunne være en aldersgrense for kjøp av dyr. (Er det noen her som vet helt sikkert at det ikke er det?)
|