Vis enkelt innlegg
Gammel 27-01-13, 18:34   #10
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Sv: Nrk avgift på pc og mobil?

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Få inn alt som har med NRK på app og kjøpelisenser, så kan de bare ta avgift, men å legge inn en avgift bare fordi man eier en pc eller en telefon, det er idioti.

Ja, det kunne godt vært et brukernavn og et passord sendt ut sammen med lisensen - så ble dette aktivt når lisensen var betalt. Naturligvis, man ville få tilfeller der noen gir bort sitt brukernavn og passord til andre som ikke betaler lisens.

Spørsmål er jo da også om de skal kreve bedrifter for lisens. Jeg husker det for mange år siden ble kjøpt inn videospiller via min fars bedrift for bruk på opplæringsvideoer. Denne videospilleren skulle han altså ha hjemme. Det ble da til at også bedriften måtte betale nrk-lisens. Så hvis bedriften gir ansatte mobiltelefon til en som ellers ikke betaler nrk-lisens, skulle reglene fortsatt være slik at bedriften da også må betale nrk-lisens for dette?

Jeg er i utgangspunktet ikke i mot lisensen, men de tekniske løsningene man har i dag gir gode muligheter til å begrense hvem som kan se - det gjelder både via nett og via tv-distribusjonsselskapene. Man kan kutte de åpne sendingene av NRK via bakkenettet og ha at man må ha kort for å se også disse. Det er nok egentlig ikke mange ekstra kort som må ut, ettersom de fleste allerede har tv-abo for å få andre kanaler - enten det er via RiksTV, Canal Digital, Get etc.