Sv: Oppskrifter til trykkoker
Jeg fortsetter å legge inn jeg, selv om ingen andre gjør det. 
I dag prøvde jeg risengrynsgrøt etter denne oppskriften. Jeg leste kommentarene under,og underveis planla jeg den slakten jeg skulle skrive om den idiotiske ideen, men så ble det bra til slutt.
200 gram risengryn (ikke hurtigutgaven) og 6 dl melk helles i en ildfast bolle (jeg brukte en stålbolle). Den settes på damprista i kjelen, og man heller noen dl vann i bunn av kjelen, jeg brukte rundt 5 dl i min 8-liters kjele. Kok opp, sett på lokket til fullt trykk og la koke i 20 minutter. Det var her jeg gjorde feil, tror jeg. Min gryte har disse forskjellige innstillingene, så jeg tenkte jeg skulle teste korn-innstillingen. Den gir tydeligvis ikke like høyt trykk som de andre innstillingene, og ved slutten av koketiden når jeg skulle få ut trykket sprutet det masse melk ut av luftventilen og det ble et skikkelig gris. Risen var ikke ferdig, men jeg syns det var litt lite melk igjen. Så jeg klunket oppi ca 1-2 dl melk til, en liten bit smør, og noen dl mer vann i bunn av gryta. Dro opp til fullt trykk denne gangen, og satte på 10 minutter. Softreleaset, og lot den stå litt til og trekke og da ble den perfekt!
Sist redigert av Tallulah : 29-01-13 kl 18:29.
|