Vis enkelt innlegg
Gammel 05-02-13, 15:46   #6
him
Leser
 
him sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 17.527
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke-samisk bruk av samiske symboler

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Kan/bør ikke-samiske ordførere bruke kofte? Og kan/bør ikke-samiske som ikke er ordførere gjøre det? (Hang du med? )

Jeg tenker at ordføreren blir i en særposisjon, han er ikke samisk selv, men han er ordfører for samene også. På samme måten som de kongelige kan bære (og eie) hvilken som helst bunad. Tenk deg hvordan det hadde opplevdes hvis Dronning Sonja (som har fått flere bunader i gave så vidt jeg vet) hadde takket nei; "Fordi hun ikke følte seg som en Rogalenning". Hun som privatperson er selvfølgelig fra en spesifikk del av landet, men som vår dronning (burde det ha vært en stor D, der? Det får jeg ta på flisespikkerforumet senere. ) er hun like mye rogalenning som trønder som finnmarkning.

Jeg selv bruker noe samisk tilbehør, men da mindre ting (noen sølvsmykker med samiske motiver, noen vevde bånd, en sølje. Veldig smått). Det er samisk blod i meg, men langt bak og jeg har aldri selv levd i en samisk kultur. Jeg har litt dragning mot meg i det samiske, men synes selv det er problematisk. Det er jo ikke noe "ekte" samisk med meg. Jeg snakker blant annet ikke språket.

__________________
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell

Sist redigert av him : 05-02-13 kl 18:34. Årsak: er like -> er hun like
him er ikke aktiv   Svar med sitat