Vis enkelt innlegg
Gammel 05-02-13, 16:10   #8
-ea-
heimføing
 
-ea- sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Heime
Innlegg: 16.004
Blogginnlegg: 179
-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om-ea- har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Ikke-samisk bruk av samiske symboler

Jeg ser på det med ordførerens kofte på samme måte som him. Han er vår ordfører også, og noen har nå en gang gitt byens ordfører en kofte. Det er for øvrig Tromsøkofta som ble rekonstruert/revitalisert for ikke så mange år siden, og ble i den anledning gitt kommunens ordfører. Den har hengt i skapet gjennom to ordførere og til nå.

Å bruke kofte er en veldig personlig greie. Det er ikke bare å ta på seg et plagg. Eller om man gjør det, så må man regne med spørsmål om hvor man kommer fra, hvilken kofte det er, hvem har sydd den osv.

Men - mange, mange har begynt å bruke luhkka. Også folk som ikke er samisk i alle ledd bruker det nå, er inntrykket mitt. Det er festivalplagget over alle festivalplagg her nordpå for tida. Og akkurat når det gjelder luhkka, og forsåvidt samiske kofteplagg forøvrig, så er det mange som lager sin egen vri på den. I motsetning til bunader så er det motesvingninger i koftene, og det er fint. Det er ikke et statisk plagg.

Se f.eks. på denne luhkkaen i denim:


Heilo, du har vel TIL-luhkka?

-ea- er ikke aktiv   Svar med sitat