Sv: Klassereise
Jeg har nok flyttet fra arbeiderklasse til middelklasse.
Mine foreldre har ikke høyere utdanning, og jeg vil vel si at vi hadde temmelig dårlig råd da jeg vokste opp. Faren min ble vel kanskje middelklasse når han etablerte seg som selvstendig næringsdrivende (men innen et arbeideryrke)? Usikker på hvordan "definisjonen" blir av det.
Men hjemme var det viktig å ta utdannelse, det var et minstemål å ta videregående skole. Vi endte alle med høyere utdanning (jeg og en søster har bachelor, en annen søster master).
Det var bøker og aviser hjemme, lite trashy tv, heller hellig Dagsrevystund for hele familien. Politisk engasjement har jeg også vokst opp med, på venstresida.
Jeg har stort sett ikke merket mye til min egen klassereise (eller aldri tenkt så mye over at det var bakgrunnen min som gjorde at ting ble som de ble). Men det siste året har jeg faktisk tenkt ganske mye over det.
Jeg jobbet lenge i en av "indre øst"-bydelene, og overgangen til å jobbe på vestkanten ble (og er) stor. Jeg merker at stedet jeg bor blir om ikke sett ned på, så i alle fall møtt med undring ("går det an å bo der?" "skal ungene dine virkelig gå på skole der?").
Det er vel kanskje rett og slett sånn at det er først i dette miljøet at jeg har tenkt over at jeg faktisk kommer fra en annen klasse (enkelte i dette miljøet er vel kanskje over middelklassen i den grad vi har det i Norge).
Det jeg vet jeg har lagt merke til før er dette med å ha dårlig råd. Jeg er vokst opp med et stk kjøtt til hver, og potetene spiste man seg mett på. Kun en skive salami på brødskiva osv osv.
Makaroni var en "grønnsak" til å ha ved siden av enkelte matretter, og mamma stekte opp restemakaroni til dagen etter (ikke så godt nei).
Dette er forskjeller som jeg i grunn aldri har klart å forklare for f.eks mannen min (som er vokst opp i middelklassehjem), det er som et subtilt språk du forstår automatisk når du som barn er bedt på middag til noen (i samme klasse). Du vet at det kun er en middagspølse til hver liksom, det er ingen som trenger å fortelle deg det. Og du merket det i hjem hvor det alltid var mer enn nok til alle.
Synes artikkelforfatteren får frem mange av de forskjellene som jeg nok har lagt merke til, men ikke attribuert til klasseforskjeller.
|