Sv: Klassereise
Foreldrene mine foretok en halv klassereise, litt avbrutt begge to. Begge fra veldig enkle kår, helt uten utdanning utover folkeskolen for noen av besteforeldrene. Mamma fikk en fagutdanning, og pappa tok et stykke på vei på juss, men det ble for vanskelig økonomisk og arbeidsbelastningsmessig i kombinasjon med familie og liv på bygda. De endte litt i limbo, litt "finere" enn naboene, men ikke like "fine" som ingeniørene e.l. Ikke så enkelt alltid.
Men jeg har, som dem, vokst opp i et lesende hjem, med levende samfunnsdiskusjoner, mye fagprat, museer som fast stopp på ferieturer, og, ikke minst, en veldig, veldig tydelig forventning om å "bruke evnene mine" og ta høyere utdannelse.
Det har alle søsknene gjort, og vi har vel foretatt andre halvdel av klassereisen på egen hånd, uten at jeg helt klarer å forklare hvilken klasse jeg tilhører... God inntekt, stor bolig på Oslo Vest, men jeg vet ikke helt hvor jeg hører hjemme hen.