Sv: Klassereise
Jeg har vel også klassereist noe, men opplever den største "reisen" å være flyttingen fra veldig liten bygd via småby til storby. Det er fascinerende hvor mye mer segregert de fleste lever i byen, med en omgangskrets preget av sitt eget sosiale sjikt. I knøttebygda måtte vi i langt større grad pent omgås de som bodde der, enten det var "prestens barn" eller ungene til han alkoholiserte fyren som vikarierte som snømåker om vinteren. Aldersgrupper var også mer blandet i sosial omgang.
Jeg har høyere utdanning enn mine foreldre, men de var både politisk aktive, holdt aviser og leste bøker. Samtidig var det fint lite museer, teater og reiser. Språket var veldig fattig, og jeg innså som voksen at jeg manglet veldig mange begreper til tross for at jeg satt med nesen i en bok fra femårsalderen. De var uansett så ubrukelige i foreldrerollen at det nok begrenset overføringen av kulturell kapital. Hva de synes om sine barns utdanningsvalg aner jeg ikke, for det er ingen som driver med sånne snakke sammen-greier i familien min. Jeg er litt usikker på om de egentlig vet hvilke utdanninger vi har.