Sv: Nettet eller RL: Hva betyr mest? [følelser]
Jeg har ikke lest den andre "trolletråden" det refereres til her, men har tenkt lenge på at jeg skulle svare på denne, men det er et "stort" spørsmål som er vanskelig å svare på synes jeg.
Min konklusjon (for min egen del altså) er at hvorvidt jeg lar meg såre av ting ikke avhenger av om det er på nett eller IRL, men heller HVA som blir sagt/skrevet og ikke minst HVEM som sier det.
Hvis folk for eksempel går utenfor saken som diskuteres og angriper meg som person er dette veldig sårende synes jeg. Jeg har ikke problemer med å være uenig med folk, ei heller at uenigheten ender opp i en skikkelig krangel, men hvis sier ting som "er du helt dum?!" eller "du er jo helt idiot/uintelligent/whatever" så synes jeg det er både sårende og slemt. Hvorvidt jeg blir veldig lei meg/såret over dette kommer an på dagsform og igjen hvem som sier det. Jeg vet godt at jeg ikke er noen Nobelpriskandidat når det kommer til kunnskap, eller intelligens for den saks skyld, men forventer likevel respekt for meg og mine meninger.
Kanskje er det slik at man oftere kan bli såret av slemme tilbakemeldinger man får på nett fordi folk veldig ofte har mindre sperringer på hva man "sier" til folk når man tross alt er mer anonym bak nicket sitt?
Generelt må jeg si at jeg kanskje blir spesielt såret av kommentarer som rører ved issues jeg har, som feks pirker i min dårlige selvtilit.
Ellers finnes det et unntakstilfelle for meg for tiden: De gangene jeg er inne i en hormonkur eller er gravid, går alle "fornuftige" meninger om dette rett vest. Det er ikke godt å si hva som er sårende, og jeg kan bli lei meg eller grine for hva som helst. La meg illustrere med et "tenkt" scenario:
La oss si jeg har lagt ut bilder av to nye kjoler jeg har kjøpt.
En eller annen sier: "Så fine kjoler du har kjøpt, tror jeg liker den blå bedre enn den grønne."
Hormonelle-Njulaif: " Hun liker ikke den grønne kjolen min! "