Vis enkelt innlegg
Gammel 07-02-13, 23:35   #64
him
Leser

him sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Maaemo-sjef Esben Holmboe Bang slakter Salma-laksen

Jeg tenker det er mange aspekter med dette:
- Økologisk mangfold. Her er oppdrettsfisk en god del bedre enn villfiske, pga beskattning
- Dyrevelferd. Tja, fisk er på god tur til å bli bedre, før var det jo ingen lover som omfattet "tamfisk" og dyreholdet var deretter: Noen var kjempeflinke, andre var det ikke. Nå er fisk så vidt jeg vet omfattet av samme lovverket som andre husdyr.
- Utslipp i havet, miljøforurensning (innkludert rømte fisk). Det har vært et problem tidligere. Både med medisiner, for og rømming. Mener dette er blitt betydelig bedre.
- Kvaliteten på fisken. Som Storm poengterer så ligger mye i foringen. Troooor ikke det finnes restriksjoner på for? Heller ikke kanibalisme er det problemer med? (Det er vel forbudt på en god del andre dyr, blant annet på grunn av kugalskap og CJD. Artikkel om denne type sykdommer her.)
- Tror heller ikke det er krav til merking?

Jeg har lite problemer med at fisken blir sultet før den blir slaktet. Fisk er vel neppe dyr som har regulære måltider, det er det generelt sett bare plantespisere som har. (Når storm snakker om alger og laks blir jeg usikker, jeg mener at laks er rovdyr som livnærer seg av annen fisk? Men fant ikke noe på det i farten)