Vis enkelt innlegg
Gammel 23-04-07, 18:01   #10
~TM~
trøtt

~TM~ sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 12
~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste~TM~ er kulere enn de fleste
Standard

Sv: En tante (eller onkel) til besvær

Opprinnelig lagt inn av Trulte, her.

Har ikke lest igjennom annet enn første side av tråden, så beklager hvis jeg støter noen.

Er ikke dette forrige generasjon? Da var det gjengs å kalle alle for barnehageonkel/ tante. Min mor gjør det ennå, men de på min alder gjør det ikke.
Ser ikke noe problemer med det. Det skal da være måte på "stolthet" over tulleting.

Dessverre er det fremdeles en hel del som synes det er er helt ok å kalle ansatte i barnehagen for tanter. Det handler forøvrig ikke om stolthet, men om at man nedvurderer den jobben som gjøres. Teofelia sier det veldig bra:

Opprinnelig lagt inn av Teofelia

Når man bruker begreper som "banehagetante", "frøken" og "sykesøster", så er man kanskje ikke nedlatende eller slem mot dem man snakker om eller til, men begrepene signaliserer uansett en nedvurdering av både kompetanse og sosial status til de yrkesgruppene som omtales. I tillegg til at bruken av begrepene sier en hel del om dem som bruker dem, etter min mening.

~TM~ er ikke aktiv   Svar med sitat