Tråd: Klassereise
Vis enkelt innlegg
Gammel 08-02-13, 19:08   #5
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Klassereise

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Men prøver hun egentlig det? Det er jo ingen som seriøst mener at det bare finnes to klasser i Norge, ferdig med det? Det er naturligvis et utall av nyanser og avskygninger og undergrupper. Tenk bare på alle variantene som kan falle inn under «leser bøker og følger med på nyheter».

Det vesentlige poenget i artikkelen er jo at det finnes grupperinger som er så forskjellige at man føler seg fremmed og trenger grundig voksenopplæring om man skifter. Og at det er perspektivløst å tro at ens egen gruppering er den eneste (som teller). Og det går jo begge (alle) veier. (Folk blir nesten alltid mer interessante av å ha vært innom flere miljøer.)

Det er helt sant det du skriver her, Toffskij. (Og det er også grunnen til at jeg reagerer negativt på enkelte deler av kronikken - jeg synes hun kunne belyst alt det viktige hun har å si på en mer nyansert måte og likevel fått fram poengene sine).

Jeg har selv lett for å tenke på Norge som klasseløst. Og det vet jeg jo ikke stemmer, men jeg glemmer meg litt bort (også drømmer jeg meg sikkert litt bort, for jeg vil veldig gjerne at det skal være mindre klassedelt enn det i realiteten er).

Jeg jobber med ungdom i vgs, og underviser på alle linjer, så favner om alle samfunnnslag hver eneste dag. Det jeg er opptatt av er å finne en løsning på å få alle yrkesfagelevene gjennom skolegangen uten å fjerne fellesfagene (noe endel kritiske røster nå ønsker seg fordi mange ikke oppnår fagbrev pga stryk i f.eks norsk eller matte). Jeg ønsker meg en lesende og opplyst arbeiderklasse (om vi nå kan bruke dette begrepet fremdeles).