Sv: Samfunnsklasser og livsstil
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
Jeg har lagt merke til det ved gjentatte anledninger, men det er sikkert mye fordi jeg er litt ekstra obs på det. Det blir jo gjerne slik, det som er innenfor eget interessefelt/såre tær ser man lettere enn alt det andre. 
Jeg er litt omvendt på en måte. Jeg er langt fra høyt utdannet i FP-målestokk, men jeg er ofte irritert på meg selv pga masse studielån og lite uttelling. (Her teller jo flere faktorer, utdannelsen ble frontet som veldig anvendelig fra studiestedet sin side, naturligvis , og jeg ble flasket opp i en familie med lite skolegang, hvor man ble opplært til at dersom du var flink på skolen kom du til å tjene godt og ha masse glede av å studere.)
Dette er et område jeg nok har merket forskjeller til venner som vokste opp med foreldre med høy utdannelse og som alltid var veldig oppdaterte. De fikk med seg mye nyttige råd og innspill på alt fra hvilke valgfag som var lure å ha til hvor det er bra å studere, og hvilke retninger det kom til å trenges arbeidskraft i i framtiden. Gjerne kombinert med økonomisk støtte.
|