Sv: Aldersgrense
Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.
Problemet med terkel filmen er at en må lete på filmtilsynets sider for å finne den anbefalingen, det står ingenting på coveret.
Der står det 11-års-grense og "vanlig" regel ved 11 års grense er at den kan sees fra 8 år sammen med en voksen. Som i dette tilfellet blir riv ruskende galt.
Aldersgrensene fra Medietilsynet gjelder kinofilm; såvidt jeg vet, har vi ikke aldersgrenser på videofilm i Norge. Det er dermed opp til distributøren hva de vil skrive på omslaget til filmen på video.
Men uansett, som tidligere sagt: Velger man å vise en film med 11-årsgrense for yngre barn, så betyr det at man overstyrer Medietilsynets anbefaling. Da synes jeg man først burde undersøke kjapt hva det er slags film og om det virker riktig/rimelig å vise den til barn som er under den anbefalte aldersgrensen.
Opprinnelig lagt inn av Zefid, her.
Er forøvrig veldig enig med en annen som sa at voldsspill til playstasjon og lignende får gjerne 18 års grense hvis den er voldsom, selvom den er animert eller inneholder fantasifigurer.
Derfor ser jeg ikke helt argumentet til filmtilsynet om at de ikke kunne sette høyere aldersgrense kun fordi den er animert.
*skal se om jeg finner link til den uttalelsen*
I begrunnelsen til Medietilsynet står det "Denne satiriske animasjonsfilmen handler om en gutt som mobbes og hunses av jevnaldrene og familie. Filmen får 11-års grense. Enkelte brutale scener og grovt språk gjør at filmen frarådes underårige.". Det er ikke noe der om at den ikke "kan" få høyere aldersgrense fordi den er animert, men det kan jo hende de har sagt noe om det i en annen sammenheng.
Jeg er ellers enig i at animasjonsfilmer kan være voldsomme og skremmende, og trenge høy aldersgrense, men samtidig er det nok også sant at man "tåler" mer av animasjonsfilm, spesielt at de virker mindre skremmende. Og jeg tror det er hvor skremmende filmen virker som ofte avgjør aldersgrensen. (Jeg tror jo også f.eks. Lord of the Rings-filmene vurderes som mindre skremmende enn mer realistiske filmer med tilsvarende voldsbruk, og den vurderingen er jeg enig i.)