Sv: Private grunnskular
Opprinnelig lagt inn av Magnolia, her.
Hva er små skoler? 20 elever? 70 elever? Skolenedleggingsdebatten som raser i mange kommuner for tiden dreier seg i mange tilfeller ikke om skoler med fire elever i hver klasse, disse er lagt ned for lenge siden. Skolene som ønskes nedlagt nå er i mange tilfeller velfungerende med gode faglige miljø. Så vidt jeg vet er det ingen vitenskapelige bevis for at småskoler har dårligere kvalitet, snarere tvert i mot. For noen elever kan en liten skole virke begrensende, mens andre elever kan blomstre i et mindre miljø. Og til slutt så er en grendeskole et lim i et lokalsamfunn. En skolenedleggelse dreier seg ofte om eksistensen til en bygd.
...riktignok en avsporing av HI, men siden du spør. Det kommer både an på elever pr. trinn (for elevmiljøet sin del) og på skolen (for å kunne ha et robust lærermiljø med god kompetanse). Det er vanskelig å sette et eksakt tall, det kommer jo an på hvor mange klassetrinn det er, og klassetallet kan variere fra år til år. Jeg har gått både på bitteliten og stor skole selv, og hatt det helt greit. Som mor foretrekker jeg UTVILSOMT stor skole, både ifht elevmiljø og lærerkompetanse. Jeg synes 70 elever er lite. Hadde barnet mitt gått på en slik skole og den skulle sammenslås, hadde jeg vært strålende fornøyd, selv om det var mine barn som "tapte" kampen om skolevei (innen rimelighetens grenser, naturligvis.). Og for ordens skyld; vi har en sånn prosess gående, og det er snakk om nettopp det. Da det var ute på høring var det et enstemmig FAU (hvor jeg var med) som stemte for sammenslåing, fordi vi mente kvalitet måtte gå foran. Jeg ville ikke latt det vike for "lim".
|