Sv: Kollegaer og alkohol
Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.
Scenario: du mener å ane alkohollukt av en kollega en mandag/onsdag/fredag. Hva gjør du? .
La oss si det har skjedd to ganger på tre år?
La oss si det er gårsdagens moro og nær kollega. Men du har kanskje vært litt bekymret en stund før dette, uten å kunne sette fingeren på noe.
Jeg tenker hvis man er likestilte kollegaer.
Nå kan man tolke nær kollega på ulike vis, men en nær kollega for meg er en person jeg også viser omsorg for og bryr meg om. Hadde en av mine nære kollegaer tydelig endret adferd og jeg hadde vært bekymret for pga endinger eller annet, hadde jeg tatt dette med vedkommende på to-mannshånd, fortrolig, utenfor arbeidsplassen og vurdert i etterkant om man bør søke hjelp eller om man selv var i stand til å hjelpe. Vist at jeg bryr meg og tilbydd hjelp, evt. være med på å oppsøke hjelp.
Dersom dette har skjedd 2 ganger på 3 år er det en bagatell tenker jeg. Dersom man har en jobb hvor man kan trekke seg litt bort og "sløve" en liten dag så hadde jeg latt det gå.
Hvordan kom vedkommende seg på jobb (bil? det er ikke rare promillen man skal ha, 0,5 har man "lett" om man lukter alkohol) Når man vet hvor strenge myndighetene er med å kjøre i promille så er jo ikke det helt uten grunn. (0,5 i promille gir 1 år uten førerkort og 1 månedslønn i bot). Hvordan er hjemmesituasjonen? Er det barn hjemme hos vedkommende? - slike ting hadde jeg tatt med i samtalen med vedkommende og vurderingen.