Vis enkelt innlegg
Gammel 23-02-13, 17:31   #24
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Et oppgjør med drittmaten

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Herregud, ikke heng dere opp i bondens marked, da. Jeg skrev "eller liknende" og presiserte siden at jeg ikke mente at alle skulle handle alt på markeder. Men man kan jobbe for at utvalget skal bli bedre på nærbutikkene og at maten skal bli renere.

Beklager, det var ikke meningen å henge meg opp i detaljer. Jeg er bare litt opphengt i økonomi for tiden og syns ren fisk, stangekylling og kjøtt er fryktelig dyrt. Vi kan rett og slett ikke spise dette hver dag. Jeg har også oppdaget at noen av ferdigproduktene er ganske greie. Lofoten fiskekaker med 80% fisk hadde ikke jeg greid å lage billigere på egenhånd og de er vel de dyreste i sitt segment.

Opprinnelig lagt inn av Storm, her.

Jeg tror det var HV som skrev en gang at halv-helfabrikataprodusentene har fratatt nordmenn (kvinner?) troen på at de selv kan lage god og sunn mat, og det tror jeg er et veldig viktig poeng. Som moren min, som har gått husmorskolen, som gang på gang anbefaler meg ferdigposer med havregrøt. Og jeg svarer gang på gang at det er da like billig og enkelt (og sunnere) med havregryn, melk og vann, så styrer man sukkermengden selv (hun er blitt helsefrik og veeeeldig opptatt av sukkerinnhold).

Det hender vi har dager da vi er slitne eller har det travelt hvor en kjøpepizza eller en dolomio eller pytt i panne fra frysen kan finnes på vårt kjøkkenbord. Jeg bruker å lage litt salat eller annet tilbehør til og har tenkt at det får gå innimellom, men jeg har ingen som helst tvil om at jeg klarer å lage lasagne som smaker bedre enn findus sin altså. Det handler mer om hva jeg orker. Når jeg er alene med ungene, vi er seint hjemme og skal på barnegym klokken halv seks og tida flyr så er det noen ganger fristende å kjøpe noe som er ferdig og går fort å lage. Sånn tror jeg det er for mange. Jeg er mye flinkere å lage mat fra bunnen av i helgene. Jeg er også veldig glad for de nye produktene med laks, torsk og ulike gratenger som er kommet nå i det siste. Det er fint å kunne kjøpe noe som går fort og som også er sunt og godt, men det koster selvfølgelig. Så det er en avveining.

I det siste bladet "Foreldre og barn" tester de ulike typer havregrøt. Det synes jeg var kjemperart. Det er virkelig så enkelt å lage selv og jeg tror ikke det er noe annet i de porsjonsposene enn havregryn og sukker og de er jo svindyre i forhold til en pose med gryn liksom.