Vis enkelt innlegg
Gammel 23-02-13, 17:32   #25
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Sv: Et oppgjør med drittmaten

Jeg vet ikke helt reglene, men storfe har vært gangbart for både okse- og hestekjøtt i ulike spekepølser og slikt som tradisjonelt har en andel hestekjøtt i seg, uten at det alltid har vært presisert.

Et problem med industrien er at den er optimalisert for økonomi og inntjening, så og si hver minste trevl skal brukes i et eller annet spisbart produkt. Forbrukeren er i stor grad styrt av markedet om vi liker å innrømme det eller ikke. Vi ledes av reklame, trender skapt av industrien og utvalget i butikken. Så lenge man ikke er villig til å kaste større deler av slaktet vil det bli spist av noen. Ferdigmat og halvfabrikata er her for å bli, og det burde være mulig å vite hva man spiser uansett hva man velger i butikken.

Når det gjelder indrefileten er noe galt om den ikke er priset høyt, og om man får den til samme pris som rundbiff bør man lure på hvor den kommer fra og hvilke kvalitet det er. Den skal ikke være hverdagsmat per definisjon.

Jeg bor i Bergen og her er fisk ikke i nærheten som det var da jeg vokste opp. Fiskemottaket er redusert til å få fisk en gang i uken, og det er ikke sikkert fisken ble dradd opp av sjøen hverken dagen før eller samme natt. Jeg tror det er mer enn 20 år siden det var mindre småbåter som lå til kai ved Torget og solgte direkte fra båten. Alle "fiskemenn" som vil kalte dem er borte, mindre fiske handlere som slogte sin egen og naboers fangst. Man må langt ut på landet før man får fersk fisk. Det som er såkalt ferskfisk er minst en uke gammel. I teorien skulle frossenfisk være god kvalitet med det er det ikke. Fisken fra havet er fanget, frosset hel, sendt til Kina, tint opp, sløyet og filletert, så pakket og frosset på nytt før den sendes tilbake til Norge. Det vi kjøper i butikken som Findus eller Lærøy er dårlig kvalitet.

Det aller største problemet er at det urbane liv, livet i byene og på landet er basert på storindustri. Det er veldig få av oss som har kontakt med primærnæringene i noe form. Det er ikke mange av oss som en gang har en en hageflekk til grønnsaker og solbærbusker lenger. Vi er helt avhengig av storskalaproduksjon av mat om det er ferdigmat eller ferske matvarer som grønnsker, bønner, kjøtt og fisk.

Jeg har forlenge siden innsett at alle ledd fra åker til hvilke som helst produkt i butikkene ikke er fri for fjusk, sprøytemidler, medisinbruk, syk laks, unnlatt informasjon m.m. Jeg antar at flere ansatte ved mattilsynet også i Norge bare har ventet på at saker som hestekjøttskandalen ville dukke opp i media, og andre. Ingen er spesielt åpenttalende ovenfor offentlige medier, spesielt ikke før der er håndfaste bevis. Man vet vi gjenvlig kjøper frukt og grønt med forhøye rester av sprøytemidler, og antakeligvis også en god del genmodifisert mat som mange av oss ville valgt bort om vi kunne. Slik jeg ser det, er det har man større kontroll om man kjøper primære matvarer man tilbereder selv fra grunnen, men om man prøver å se det hele i et større pespektiv er det ikke bare et skille mellom ferdigmat, billigmat, drittmat eller annet. Det er nok så grunnleggende som å klargjøre for forbrukeren hva de kjøper og hvordan varene er laget, og hva det er laget av.

Sist redigert av arrow : 23-02-13 kl 17:39.
arrow er ikke aktiv   Svar med sitat