Vis enkelt innlegg
Gammel 15-03-13, 11:03   #23
Mex
Tidsklemma
 
Mex sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Innlegg: 7.817
Blogginnlegg: 459
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Har dere erfaring med et godt antimobbeprogram?

Opprinnelig lagt inn av noen, her.

Jeg er veldig skeptisk til PALS og har hørt mange historier om hvordan dette programmet brukes feil og på en måte som kan gjøre skolemiljøet dårligere.

Vår skole har PALS, og erfaringene har vært utelukkende positive.
Det har dog tatt litt tid å få kjørt på plass et godt nok og samstemt system. Nå er det 6 år siden det ble innført og ingen ønsker å fjerne det. Verken lærere, elever eller foreldre.

Her ligger nok mye av grunnen til at skolen for 6 år siden ble stemplet som en skikkelig verstingskole og det var ikke uvanlig med negative oppslag i media. Det var store problemer med mobbing, vold og hærverk.

Nå fokuseres det på kommunikasjon og respekt. Kommunikasjonen skal være entydig og konsekvenser skal være forutsigbare. Lærerne har blitt tryggere på seg selv når det gjelder å håndtere konflikter, og elevene vet på forhånd hvordan de vil bli møtt.

For meg som er ny foreldre ved skolen, så har ikke jeg erfart hvordan det har vært. Jeg erfarer nå et system som fungerer. Hver uke har førsteklassene egne PALS mål, og det er jo helt enkle ting de trener på. Som å sette skoene sine på plass, kle på seg selv i tide, være høflig mot sidemannen, holde fingrene for seg selv og ikke plukke på andre sine ting +++
Og slik jeg har forstått det så handler det mye om å snu problemfokus, til løsnings fokus.
Som feks "Ikke sleng skoene dine i gangen" endres til "Sett skoene dine på skohyllen"

__________________
Storebror des 2006
Lillebror nov 2010
"Mamma, jeg er glad i deg. Helt til månen og ut i verdensrommet"
Mex er ikke aktiv   Svar med sitat