Re: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontakt
Jeg er beinhard på gratisprinsippet når skolen er arrangør. Faktisk tar jeg litt av æren for at barneskolen vår måtte slutte å kreve at klassekassa dekket fem tusen til bussreisen når de skulle på leirskole - til sammen femten tusen på trinnet siden de er tre paralleller. Rektor drev og mer eller mindre truet med at pengene kom til å bli tatt fra undervisning hvis ikke foreldrene dekket bussen - og det provoserte meg nok til at jeg satt meg på bakbeina. Jeg syns det var mer rimelig at rektor jobbet oppover i systemet for å få penger nok på budsjettet, mot utdanningsdirektøren f.eks., i stedet for å alltid jobbe nedover. Det er noen skoleledere som er veldig smålige og lite strategiske, og det er ikke foreldrene som skal eie det problemet. Her i kommunen trykker skoledirektøren opp læreplaner for 500 000 i året - i glanset papir - bortkastede penger, lærerne ønsker primært sett å få den lokale læreplanen i en fil, men er det noen som hører på det?
Det er jo mye som er gratis, her i byen f.eks. så er det gratis skøytebaner både her og der, og det er gratis å reise med bussen i skoletiden for alle skoleelever. Museer har ofte nesten gratistilbud til elever, den kulturelle skolesekken har mange tilbud, etc. etc. Det vi har sponset fra klassekassa er gjerne mat i forbindelse med noen av utfluktene - at de en gang i året f.eks. får bestille pizza etter skøyteturen eller lignende.
Og det Filifjonka skriver er jeg hundre prosent enig i.
|