Sv: Ang. obligatorisk innbetaling til klassekonto i regi av sosialkontakt
Opprinnelig lagt inn av Flubby, her.
Dersom bare en elev i en klasse sier at h*n ikke kan delta på tur pga av økonomi, så betyr det at den ene eleven kan velte hele turen for resten av gruppa i følge lov om gratis skole. Det var elever som hadde bidratt mer enn andre med dugnad, og de syntes det var fryktelig urettferdig at disse elevene som ellers ville blitt hjemme, fikk hele turen dekket av klassekassa, mens de selv som i prinsippet hadde betalt hele turen gjennom dugnad fikk egenandel å betale. Alternativet var at alle ble hjemme, men hele prosjektet skapte sur stemning både blandt elevene og foreldrene, og noe slikt har jeg svært lite lyst til å delta på flere ganger.
Poenget er jo at det ikke skal fremheves hvilke elever/foreldre som ikke har økonomi til å delta, men at alle skal ha mulighet til å delta på lik linje. Dermed kan det ikke kreves inn egenandel, men man kan ha innsamlinger, dugander, kakesalg og lignende og foreldrene kan bidra med det de ønsker uten at det fremheves hvem som gir og hvem som ikke gir. Jeg hadde heller stått på litt og bidratt med litt ekstra penger i kassa enn å vite at noen av medelevene til ungene mine satt igjen på skolen mens resten av klassen dro på tur.
Hvor mye hver enkelt elev bidrar i forhold til innsamling av penger kan jo diskuteres. Men det er vel ingen selvfølge at det er elevene med dårlig økonomi som ikke bidrar?
|