Sv: Hund i borettslag - jeg trenger hjelp
Opprinnelig lagt inn av IzziCreo, her.
Kjenner du mange i borettslaget? Er det mange hundeeiere eller "hundevennlige"? Er det stort borettslag? Hvem pleier å dukke opp på generalforsamling?
Ingenting skaper så mye diskusjoner som trefelling og dyrehold på generalforsamlinger, og det er en trasig affære hver gang Personlig ville jeg nok ha sjekket hvor landet lå ift andre beboere, forberedt saken særdeles godt (sjekke hvordan det er i andre borettslag samt sjekke om det faktisk er stuenrent å ha slike husordensregler (jeg kan ikke si at jeg har vært borti så strenge regler da jeg forvaltet borettslag).
De fleste borettslag velger jo å ha dyrholderklæring. Dvs at man som dyreeier f.eks. skriver under på at man skal plukke opp etter hunden. Borettslagets forvalter (f.eks. OBOS) kan gi deg ekspempler på slike erklæringer, samt vise deg husordensrgler for andre borettslag. I borettslagets årsberetning finner du ut hvem som er forvaltningskonsulent for akkurat deres borettslag.
Mange har f.eks. forbud mot utekatt, og jeg har snakket med mange fortvilte beboere pga den regelen. Men i de fleste borettslag, selv med slike bestemmelser, så er det noen som allikevel har katt og ingen bryr seg. Hvis man da har ønsket å formalisere dette via husordensregelendring, så har jeg ponegtert at man da kan oppleve at man heller får en innskjerping av reglene enn tillatelse. Dette fordi de som er negative til dyrehold på en eller annen merkelig måte klarer å mobilisere maksimalt til generalforsamlinger Man kan muligens være noe mer heldig med en ekstraordinær generalforsamling (men da må man ha underskrift av minst 10% av beboerne for å kunne avholde det). Da hender det at det går endel grinebitere hus fordi...
Så mitt råd er egentlig: hvis det fungerer idag, at du uten problem får luftet hunden din og ingen i styret gir deg pes, så ville jeg kanskje latt det ligge - hvis du ikke vet at du har mange som er enig med deg.
Det er et ganske stort borettslag og vi har bare bodd her siden i sommer så jeg vet faktisk ikke hvor mange jeg har med meg. Det er et poeng i det du skriver. Jeg har tenkt tanken på å la det ligge, og det er veldig mulig jeg gjør det.
Det er den anonyme klagen i postkassa (ikke via styret) som plager meg.
Jeg går raskeste vei ut nå, men er jeg på andre siden av borettslaget når jeg skal hjem så går jeg igjennom. Slik som alle andre med hund gjør.
Jeg er bare redd vi får en klage når jeg til høsten daglig er nødt til å gå igjennom for å levere/hente barna.
|