Sv: Å undervise barna selv
Jeg er ikke veldig imponert over skolens metoder på mange områder. Deriblant matematikk og den hersens leseleksen som jeg mener dreper ungenes leselyst totalt. Ingenting som heter lekser gjør noe lystbetont, og for all fremtid vil de se på lesing som noe som ble tvunget fram i skolen. Jeg har hele tiden prøvd å oppheve dette med høytlesning av egne bøker, noe som ser ut til å virke til en viss grad, men datteren min setter seg aldri ned med en bok og leser den fordi hun har lyst, slik som jeg gjorde på hennes alder.
Gangetabellen har de lært ved å memorere svarene som en regle; 3 gangen: 3-6-9-12-15-18-21-24-27-30, men spør du hva 3 ganger 7 er, så må de telle på fingrene mens de sier reglen.. Helt tullete, spør du meg!
Datteren min går nå i sjette klasse, det vil si at om litt over et år skal hun begynne på ungdomsskolen, og fortsatt er det ikke en eneste lærer som gidder å ta skikkelig tak i rettskriving og setningsoppbygging...
Mulig hun går på en skikkelig dårlig skole, noe jeg mistenker sterkt, og det skremmer meg at hun kanskje ikke sitter igjen med det beste grunnlaget når hun skal videre ut skole og utdanning...
Norges skolesystem er utdatert og på et skremmende lavt nivå, som ikke fremmer forskjellene til de enkelte elevene, men prøver å gjøre alle like, selv om vi vet at man så absolutt har forskjellige forutsetninger i livet.