Sv: Hvor stor andel av klærne deres er dyre?
Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.
Jeg er opptatt av at produsenten av klærne jeg kjøper til meg selv og lillemor ikke benytter seg av barnearbeid og at selskapet tilbyr gode arbeidsforhold for sine ansatte. DESVERRE er derfor nesten alle klærne jeg kjøper forholdsvis dyre men foretrekker da heller få plagg enn masse "uetisk" handel fra kjedebutikker.
Har du en god oversikt over hvem som ikke benytter seg av barnearbeid?
Jeg kunne godt tenke meg å sikre meg mot dette, men jeg synes ikke det er enkelt. Fairtradeklær er det dessverre veldig få som selger.
Det å kjøpe dyre merkeklær er generellt ingen garanti mot barnearbeid dessverre. Noe av det som har provosert meg mest er når produsentene av skrekkelig dyre varer avsløres. Det blir enda mer meningsløst å betale mye for en vare når det avsløres da.. selv om det alltid er grusomt.
Jeg ønsker som sagt gjerne en oversikt over hvem som garanterer at ingen ledd i produksjonen innebærer barnearbeid.
Det som blir sagt lenge oppe i tråden om gjenbruk er viktig, men vi skal være klar over at selv om noe leveres til Fretex så må også Fretex kaste mye. Folk kjøper generellt alt for mye klær. Det er et problem miljømessig fordi særlig bomull forurenser veldig i produksjon.
|