Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?
Drikk vann! Fra flaske så man er sikker på å ikke bli syk av det. Urent vann kan også gi helseplager.
Aspartam er et av de søtningsstoffene jeg tåler. De fleste andre gir meg blodsukkerøkning, og det vil jeg ikke ha. Det får jeg også av kokte grønnsaker, og av de fleste andre matvarer. Det er normalt, men gjør at jeg må moderere meg i forhold til mengde. Og mengde er vel alfa og omega i forhold til alle matvarer. Litt går bra, for mye blir man dårlig av. Og noen blir man dårlig av om man får i seg bare spor av også. Er man allergisk mot egg trenger ikke årsaken være at egg inneholder nervegifter. Det er en allergi, og ikke noe annet.
Jeg gikk fem på første gang jeg hørte om aspartam som årsak til alle helseplager. For ja, det passet jo! Så kuttet jeg ut aspartam, drakk kun vann, kuttet ut alle produkter med kunstige søtningsmidler osv osv, i lang lang tid. Edret ingen ting. Så fikk jeg diabetes og ble enda mer rigid i forhold til kosthold. Kontroll på blodsukker ja, endring i forhold til andre helseplager, nei.
Nå drikker jeg ett glass lettbrus i uka, til lørdagsmiddagen. Jeg spiser moderat av alt, er kommet i overgangsalderen og er sur som ei eddik krukke, og kan neppe skylde på aspartam. Det er livet sjø, det herjer med meg.
Dette ble langt, men jeg er så lei av å høre om at alt jeg spiser er farlig for meg! Ja det er det, hvis man overspiser. Da blir det farlig. For mye aspartam blir farlig. Lakris er farlig det og hvis man spiser for mye. Mye som er farlig.
|