Vis enkelt innlegg
Gammel 12-05-13, 12:24   #18
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Er aspartam egentlig en nervegift?

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Jeg er ikke tilhenger av mystiske konspirasjonsteorier, men jeg kan ikke si jeg klarer å klappe for Tjomlid-skriveriene heller. Jeg mener at aspartam er noe skikkelig unødvendig dritt som menneskene ikke trenger, og som mange ser ut til å være avhengige av. Skjønner ikke poenget i å forsvare det så veldig.

Det er ikke snakk om "forsvare det så veldig" slik jeg ser det i alle fall, det er snakk om å ta avstand fra folk som kommer med påstander som ikke stemmer med all seriøs forskning. Jeg mener det er kritikkverdig å påstå at folk kan få kreft av et stoff når dette er ettertrykkelig motbevist av flere seriøse forskere. Forskjellen på Tjomlid og folka som skriver for Innsyn er jo kredibiliteten til kildene man refererer til... Man er i sin fulle rett til å være enig eller uenig i "Tjomlidskriveriene", men for meg er altså seriøs kildereferanse viktig.

Det er ikke noe tvil om at aspartam ikke er noe som er nøvendig for menneskene å innta. Brus (for å ta det produktet som oftest blir referert til når det gjelder kunstig søtning) er generelt ikke et nøvendig produkt å innta for mennesker, men det er altså ikke sånn at jeg føler jeg må rettferdiggjøre all dritt jeg inntar. Brus er generelt ikke bra for en, uansett om det er søtet med sukker eller aspartam. Men det er godt, og i noen tilfeller ønsker jeg å drikke brus.

Om det er aspartam som gjør folk brusavhengig eller ikke føler jeg er en helt annen diskusjon (folk er avhengig også av vanlig cola). Det er ikke sunt å være avhengig av noe uansett hva det er; nikotin, aspartam eller alkohol.