Sv: Kjønn som gruppe
Dette er en interessant diskusjon. Jeg tror ikke at det ikke finnes forskjeller mellom kjønn, men å skulle sette noen egenskaper som kjennetegner menn eller kvinner (bortsett fra biologiske) vet jeg ikke om jeg ser helt hensikten med. Det vil jo være mange innen gruppen som ikke kjenner seg igjen i det, og det kan lett ende i uheldige kjønnsstereotypier.
Men at kjønn kan være en faktor som sammen med andre er interessante å se på, er jeg helt enig i. Hvis man ser på skole, viser jo forskning at i gruppen som gjør det dårlig i skolen finner du mange gutter med foreldre med lav utdanning gjerne med bakgrunn som ikke er etnisk norsk. Dette er viktig når man skal finne tiltak for å løfte svake elever. Men å lage noen egenskaper som kjennetegner gutter (gutter er skolesvake), blir jo helt feil. (Nå ser det vel faktisk ut til at det er skoler med generelt godt læringsmiljø som har minst forskjeller mellom kjønn, hvis jeg husker rett, så det er ikke sikkert at tiltakene trenger være rettet inn spesifikt mot gutter heller.)