Sv: 17. mai - sender man unger i tog selv om de ikke vil?
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
I din situasjon så har jeg sagt nei. Men om min hadde nektet, hadde det vært en annen sak. Hun spiller i korps og har derfor en helt annen type forpliktelse, synes jeg. Det har forøvrig heller ikke vært noe spørsmål om å få slippe.
Jeg er enig i at om man spiller i korps har man en annen forpliktelse. Det blir som å skulke fotballkampen. Skolen eldstemann går på har egentlig obligatorisk halv dag for å få ungene til å gå i tog (internasjonal skole), men eldstemann sier at læreren hennes sier at man slipper om man var melding fra foreldre. Jeg var i utgangspunktet innstilt på å la henne gå, og ta med minstemann for å se på. Men nå kjenner jeg at jeg vakler. Om jeg lar minstemann slippe, hva er da grunnen til at eldstemann skal gå? Det er som sagt halv skoledag, men det er nok fordi særdeles få av de utenlandske elevene hadde møtt hvis ikke. 
Og det er kanskje ikkje helt stuerent å si at jeg har nasjonalfølelsen i Halden etter 3,5 år i USA hvor de er så patriotiske at det er rent nifst. Og denne flaggdebatten i Norge har ikke gjort meg mer lysten på å vifte med norske flagg...