Vis enkelt innlegg
Gammel 15-05-13, 22:35   #11
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kjønn som gruppe

Opprinnelig lagt inn av Heilo, her.

Jeg er veldig enig i det du sier her Zoe. Samtidig tenker jeg igjen at det er viktig å huske på at dette er ikke noe som bare handler om individuelle valg som kvinner eller menn gjør, men at veldig mange av de normene og reglene vi lever med ifht hva som er "god" eller "riktig" måte å være på og leve på er kjønnede, på den måten at det er forskjell på å være en "god mor" og en "god far", eller en "god datter" og en "god sønn". Jeg tenker at vi som mennesker prøver å strekke oss etter det vi opplever som godt - og at hva vi opplever som godt i veldig stor grad er kulturbestemt og knyttet til ulike forventninger til kjønnene. Og at vi så gjenskaper de rollemønstrene i varierende grad. F.eks. ved å stryke skjorter.

Nemlig!

For 18 år siden tok svogeren min ut deler av nedkomstpermisjonen etter at nevøen min ble født. Folk var over seg av lovprisninger over den mannen som var så flink. Det han gjorde, var det alle tokmsom en selvfølge at alle mødre gjør - han var hjemme med en liten tass, skiftet bleier, lagde mat og trillet turer. Folk tok omtrent bølgen når han viste seg. Han er en helt OK fyr, altså - men makan til opphausing har jeg ikke sett hverken før eller siden. Forventingene til ham var helt annerledes enn forventningene til søsteren min. Ingen klarer å overbevise meg om at det ikke er forskjeller og at vi ikke agerer i forhold til dem. Hvem er det i familien som får dårlig samvittighet hvis poden ikke har hatt med skiftetøy eller man har glemt turdagen?
Eller - hvem stryker bunadsskjorter i sitt ansikts sved 15. mai?

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er ikke aktiv   Svar med sitat