Sv: Jeg vurderer bunad - hvilken skal jeg velge
Det er mange flotte fra Sverige, takk for bilder Harriet!
Jeg føler at jeg ikke kan velge en fra hvilket som helst sted, bare for at jeg er svensk. På samme måte som de fleste av dere ikke skulle velge en fra et eller annet sted i Norge der dere ikke har familie. Mine foreldre kommer fra samme by, mine besteforeldre kommer enten fra samme fylke eller fra andre steder der det ikke heller er tradisjon.
Men det viktige for meg her er nok at bunad for meg er en norsk tradisjon. Jeg bodde i Sverige frem til jeg var 27 og i et fylke der det var null tradisjoner for bunad. Det var muligens noen gammel dame på en bygdefest som hadde det, hvilket ikke ga meg som tennåring eller ung 20-åring lyst til å ha bunad. det føltes mest litt umoderne. Jeg har aldri sett bunad på bryllup, dåp eller konfirmasjoner. Jeg vet ikke en gång om jeg har sett bunden som er i mitt område live. Det hadde vært perfekt om jeg følte at jeg kunne velge en av disse, men jeg tror at jeg blir veldig mer fornøyd om jeg valgte en norsk. Det er her mine bunadstradisjoner er. Det er her jeg tenker positivt på bunad. Sikkert dårlig forklart, men hadde det vært en pen festlig drakt der jeg kom fra, så hadde det muligens vært annerledes. Hvorfor skal det være så mye følelser med i dette?! 
Her er en der en besteforelder kommer fra.
Sist redigert av Pelen : 20-05-13 kl 10:24.
|