Vis enkelt innlegg
Gammel 07-06-13, 09:26   #4
zinatara
Bør lage seg en tittel selv

zinatara sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
zinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelenzinatara er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvordan slanker man seg?

Nå har jeg jo endel mer å ta av enn deg, men jeg teller kalorier. Bruker Myfitnesspal både som app og på dataen. Jeg veier maten min og prøver minst mulig å gjette meg frem til kalorier. Men dersom jeg spiser ute og ikke vet kaloriene i maten, så prøver jeg å plusse på litt ekstra sånn at det ikke skal bli så alt for galt.

Det jeg har gjort til nå er å gå for et underskudd på 500 kalorier. Det betyr at de dagene jeg trener, så logger jeg det og kan spise kaloriene jeg tjener på det. Det gir meg motivasjon til å trene og jeg har det romsligere i forhold til matvalg de dagene.

Ellers er det jo sånn at en kalori er en kalori uansett hva du spiser. Men jeg syns det er enklere når jeg kan fylle på med mat som har lite kalorier og føle at jeg får spise, enn å spise lite av kaloririk mat. F.eks. pleier jeg gjerne å ha en skål med frukt og grønnsaker sammen med frokosten og lunsjen min, du kan få ganske mye agurk, cherrytomater, bær, gulrot, sukkererter og annet godt for lite kalorier. Samme gjør jeg til middag, da er gjerne halve tallerkenen fylt opp med grønnsaker eller salat.

Jeg spiser noen ganger hjemmelaget brød, men ellers blir det gjerne havreknekkebrød, krisprolls eller rugsprø som er brødmaten min. Jeg spiser ost de dagene jeg har kalorioverskudd til det, fordi jeg ellers får litt lite kalsium i maten min. Ellers kan jeg gjerne bruke lette smøreoster, skinkepålegg eller kyllingpålegg, hummus eller andre pålegg som ikke har alt for mye kalorier i seg.

Nesten alle karbohydratene jeg spiser er fra fullkorn. Vi spiser brun ris, fullkorn couscous og fullkornspasta. Jeg kan spise en potet til middag, men prøver å begrense meg. Jeg steker gjerne kjøtt og fisk i ovnen, da slipper jeg å bruke ekstra olje eller smør for å steke det. Og når jeg steker i fett, så er jeg veldig restriktiv. Husk at en SS olje eller smør er nesten 100 kalorier.

Ellers prøver jeg å ikke nekte meg for mye, men heller gjøre det litt sunnere eller spise mindre av det. Jeg kan fortsatt spise en sjokolade i helgen, men jeg velger heller en på 45 gram enn en stor pose sjokolade pluss en potetgullpose sånn som det gjerne ble tidligere. Jeg har også noen proteinbarer som heter chocolite som jeg har kjøpt fra iherb, de er 95 kalorier i og jeg kan gjerne unne meg en sånn etter trening.

Men jeg har hatt denne prosessen litt gradivis for å komme meg inn i det. Jeg startet med å kutte godteri og snacks, så gjorde jeg middager sunnere uten at jeg telte kalorier og den siste måneden har jeg veid mat og telt kalorier. Jeg satser på en halv kilo i uka og det går sakte med sikkert. Målet mitt er en livsstilsendring som gjør at jeg klarer å holde vekten etter at jeg er ferdig med å gå ned i vekt. Det går i rykk og napp, så det er viktig å holde på motivasjonen selv om det noen ganger står stille eller går veldig tregt.

zinatara er ikke aktiv   Svar med sitat