Sv: God morgen! En kjærlighetserklæring til hjemstedet ditt
Klokka ringer. Ute skinner sola, den har skint hele natta faktisk. Det varme solskinnet som flommer inn de store vinduene på stua om kvelden er nesten magisk, spesielt på blikkstille kvelder hvor midnattsola speiler seg i Sandessundet mellom Tromsøya og Kvaløya.
Jeg står opp, går på kjøkkenet. åpner verandadøren, og nabolagets morgenlyder når meg der jeg smører dagens matpakker. I dag måtte vesla ha med ekstra matpakke og drikkeflaske, barnehagen skal på tur til perlen på øya vår, Prestvannet, for å se på fuglelivet.
Vi parkerer bilen foran barnehagen. Langs den 150 meter lange stien snakker jeg med vesla om hvilke fugler vi hører. Løvsanger, svarthvit fluesnapper og kjøttmeis. Vesla lytter ivrig, og er stolt når hun kjenner igjen kjøttmeisen og løvsangeren.
Turen bærer på jobb. Det er fredag, offentlig ansatte er over på sommertid, og når været er fint tar mange ut avspasering. Trafikken er ubetydelig. Fredelig på jobb, de fleste studentene har tatt sommerferie, bare noen stakkarer igjen som nileser til eksamen neste uke. Jeg treffer en kollega i gangen, hun forteller at deres forskningsgruppe avslutter til lunsj i dag, og drar i fjæra for å grille. Tromsøværinger er utrolig flinke til å nyte fint vær når vi har det, jeg elsker mentaliteten her oppe.
Jeg slår på PC'n på jobb. Facebook flommer over av instaweather med vakre bilder og fine sommertemperaturer. To av vennene mine var på topptur i går, herlig, vi har så fine omgivelser rundt byen vår.
Og i morgen skal vi til byen for å spise is. Se på båtene som ligger til kai, bare slentre i storgata for der er det garantert noe som skjer, og til slutt stikke innom den internasjonale matbutikken når man en sjelden gang befinner seg i sentrum.