Sv: Små tvangshandlinger i hverdagen
Opprinnelig lagt inn av Miley, her.
Jeg er slitsom når jeg skal legge meg. Da må jeg sjekke ytterdøren ved å ta ned håndtaket, så sjekke kontaktene der vannkokeren pleier å stå og så må jeg ta på alle knottene på komfyren. Er mannen borte må jeg gjerne gjøre det tre fire ganger i rett rekkefølge.
Jeg innser at dette er OCD på høyt plan, men siden det kun er når jeg skal legge meg (og fordi jeg er livredd innbrudd og brann) så har jeg ikke gjort noe med det. Jobber med det mentalt, foreksempel lar jeg mannen ta ansvaret når han er hjemme.
Å kalle dette OCD på høyt plan er vel som å si man er alvorlig deprimert når man er litt lei seg, og det synes jeg er en uting fordi det bagateliserer de som virkelig sliter med noe. Jeg har levd med en som hadde OCD, diagnostisert, og han vasket hendene sine til han hadde åpne sår, hadde store smerter i pekefinger og tommel etter å ha vridd om dørlåsen mange hundre ganger etter hverandre i timesvis hver dag i mange år, han var dårlig i magen fordi han vasket maten sin med zalo før han spiste den, måtte hjem for å gå på do uansett hvor han var osv. Unødvendig å si at det gikk utover livskvaliteten for både han og meg som partner.
|