Sv: Ny type bursdagsfeiring?
Det var en far som hadde kommentert i kommentarfeltet nederst at dette var en ordning som ikke passet så bra for hans sønn som ikke taklet store forsamlnger svært godt, og reagerer med å trekke seg unna og gjemme seg. Derfor passer det best for hans sønn å få lov å ha en liten bursdag med max 10 stykker som han kjenner godt, slik at han likevel kan føle seg spesiell og være midtpunktet uten å bli hemmet av sin sjenerthet og mistilpasshet i store forsamlinger. (Gjengitt fritt etter hukommelsen).
Jeg synes denne faren har et godt poeng for såvidt. I utgangspunktet er dette en god ordning som inkluderer alle og sørger for at alle barna blir husket på og ikke føler seg utelatt, MEN det er da en litt dårligere ordning for de som har det sånn som sønnen til denne faren. Jeg husker godt at jeg hadde det litt sånn da jeg var liten også, men overhodet ikke så sterkt som det hans far beskrev. Jeg kjenner det er litt dumt at denne sønnen og hans like på en måte blir "de nye ekskluderte" så måte.
Og så tenker jeg på det at man har en sånn "samlebursdag" hvor alle som har bursdag den måneden skal feires på en gang, samtidig som man jo blir "nektet" å ha egen bursdagsfeiring i tillegg. Man blir altså litt "frarøvet" det faktum at det er en egen helt spesielle dag, noe som jo er viktig for barn i barneskolealder.
Ut fra et inkluderingsperspektiv, og øknomisk perspektiv, er ordningen kjempebra, men det er altså mange andre ting som også taler mot at dette er en litt sånn passe heldig ordning. Vanskelig å være kategorisk for eller imot kjenner jeg.