Sv: Selge leilighet uten å bruke eiendomsmegler?
Jeg er kjempeskeptisk å selge uten bruk av en god eiendomsmegler. Og jeg synes heller ikke at det er spesielt dyrt å bruke megler i den store sammenhengen. Og selv om det finnes en del som selger selv, og synes de har fått til en bra deal, så har jeg hele tiden den lille tvilen om at de _kunne_ ha fått mer hvis de hadde brukt megler.
Da vi solgte den leiligheten vi hadde før den vi bor i nå, fikk vi inn et bud på godt over takst som vi var kjempefornøyd med og det var kun en kjøper igjen, så hun fikk ingen flere motbud, men megleren vår fikk da henne til å betale litt over 100 000 kroner ekstra mot at hun fikk hvitevarene våre. En god deal for oss for å si det sånn. Det er garantert noe vi ikke hadde klart selv. Jeg har en venninne som ble kjempefornærmet på oss pga dette, og som mente at vi lurte kjøper. :kjøper: Men kjøper visste utmerket godt det var vi/megler som bød imot, så synes ikke det var så ille jeg altså.
Og så er jeg enig med Lilletrille når det gjelder visninger med eier til stede. Det er ubehagelig på mange måter, og har flere enn en gang "skremt" oss vekk fra en visning, av de grunnene hun nevner. 
Jeg synes også at man skal legge litt arbeid i å velge riktig megler. Vi skal selge over sommeren en gang, og har hatt megler fra 3 forskjellige meglerfirmaer på "audition" før vi valgte vår mann. Og valget går ikke på pris (når man har valgt den man er mest fornøyd med, så sier man at "vi vil helst ha deg, men megler x har gitt oss dette tilbudet som er lavere enn ditt, så hvis du gir oss samme pris velger vi heller deg"), men på hvilke selgeregenskaper han fremviser når han skal selge seg selv til oss, profesjonalitet og kjemien mellom oss og megler. Viktig at vi kan kommunisere om ting, og er rimelig på bølgelengde om de grunnleggende tingene, når vi jo tross alt skal jobbe ganske tett og intenst om noe som betyr mye.