Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri
Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.
Man kan sikkert regulerere kattehold i større grad - krav om sterilisering og chip bl.a.
Når vi snakker om å begrense et problem og regulere, får vi en mer edruelig debatt, synes jeg. Jeg synes det er veldig viktig at kattene blir tatt godt vare på og at man ikek tenker at det er en menneskerett å ha katt om det slett ikke er plass til den i bomiljøet. Mange borettslag har katteforbud også, ettersom jeg har skjønt, så det er klart det kan reguleres, og kanskje i større grad enn det gjøres nå.
Katter er til stor glede for mange mennesker. Ikke bare katteeiere selv. Det er relativt fredelige dyr, ikke djevelen selv, liksom. Kattediskusjonene genererer nesten skremmende sterke følelser.
Jeg tror at om man har veldig mye glede av katter, og assosierer det med mye selskap, kos, hygge, nytte og masse glede - og lite skvetting/bæsj - tror jeg man leser slike diskusjoner med andre øyne enn om man sitter med kun ulempene. (Katt er vel en av de få tingene jeg kommer på som gir andre mer jobb og ulempe enn eieren selv.)
Vi hadde en gang en nabo som nesten kjørte på datteren vår (2), jeg rakk å nappe henne unna. En annen gang endte han nesten i hagen vår da han skrenset og mistet kontrollen over bilen. Høy musikk døgnet rundt var dagligdags, og det var en del lyssky aktiviteter rundt den leiligheten. Jeg er ikke bedre menneske enn at jeg håpet han skulle flytte, og han var en av grunnene til at vi ikke bodde lenge i det nabolaget. Etterpå bodde vi 7 år på samme boligfelt, og hadde null irritasjon over en eneste av de mange naboene. Det er sikkert feil å sammenlikne mennesker og dyr, men jeg tror de som skriver krasst om katter (meg inkludert) ikke snakker om at nabokattene av og til svinser innom og at man finner en bæsj en gang i halvåret, for det tror jeg de aller fleste tar på strak arm. Og kanskje mange katteeierere tror at det er slik deres katt oppleves. Jeg vet ikke.
Med fare for å gjenta meg selv, de mest ihuga katteelskere som har masse glede og kos av det lille familiemedlemmet sitt har gjerne veldig lite plager med ting ødelagt av kattetiss og bæsj. (Jeg synes slikt er ekkelt uansett hvilket dyr som produserer det, men så langt har 99% av det jeg har plukket i vår hage vært fra katter. Om det kommer en hund på besøk daglig og gjør fra seg i hagen ville jeg bli like oppgitt etter et år eller to eller fem.. men jeg tror altså at katter er av de dyrene som skaper mest bry for andre enn eieren selv.
|