Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd
Har ikke lest tråden men jeg var nylig på en veldig interessant forelesning på LSE om hva som skjer når staten sakte begynner å avskaffe universelle velferdsgoder (som de nå gjør her i UK). Kort handler det om prinsippene en solid velferdsstat er bygget på, man yter og bidrar etter evne og mottar noen goder som er universelle. Barnetrygd er et patetisk lite beløp som alle får men som er symbolsk viktig da den er universell - alle får. Når den fjernes for den store bulken av middelklassen som tross alt betaler mesteparten av all skatt, skjer det gradvis gjennom tid, en mindre vilje blandt en stor befolkningsgruppe til å betale inn skatt til et system man ikke får noe tilbake fra (cash benefits). Å fjerne universelle velferdsgoder er første steget ofte til å bygge ned velferdsstaten ble det hevdet med masse gode argumenter.
Hadde jeg ikke sittet å knotet på en iPhone på Schipol skulle jeg ha skrevet mer om det men det var virkelig interessant med masse forskning som bekreftet forholdet mellom folks tillitt og vilje til å yte og hvor lite som skulle til for å svekke denne. Nå et ikke UK og Norge helt sammenlignbare men prinsippene blir jo de samme.
Sist redigert av Lisa : 22-07-13 kl 23:14.
|