Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abort
Jeg er veldig kritisk til å dele ut p-piller på linje med kondomer (som uten resept). Som flere over skriver er det en god del negative sider ved p-piller og selv om jeg naturligvis ikke er for en drøss uønskete svangerskap mener jeg virkelig at p-piller og annen hormonell prevensjon skal behandles med den forsiktighet det krever.
Det er helt sikkert en del leger som ikke følger retningslinjene når det gjelder foreskrivning av p-piller og annen hormonell prevensjon, men jeg synes det er et nokså underlig forslag å overføre ansvaret til en annen yrkesgruppe. I prosjektet det er henvist til overfor, er det også poengtert at resultatet krever at langtidsmedikamenter som hormonspiral og p-stav inkluderes,
noe som i hvert fall krever at lege blir involvert i prosessen.
At det er vanskelig å få foreskrevet p-piller når man har fastlege i annen by enn man studerer, eller at det er pinlig å bare oppholde seg på et venterom når man er 21 år gammel er kanskje sant,
men det er faktisk en del av å bli voksen å forholde seg til slike ting og jeg er generelt imot alle forslag som inviterer til å sy puter under armene på folk.
Det er allerede forenklet en god del i foreskrivningsprosessen av p-piller, ved at man kan skrive ut medisin for tre år om gangen,
og at man slett ikke trenger å gjennomgå gu hvis ikke særlige grunner taler for det.
Sist redigert av Appelsin : 04-08-13 kl 21:03.
|