Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abort
Jeg ser argumentene for hvorfor det ikke er lurt også, og slik for eksempel Appelsin legger det fram over her, så er det jo ikke medisinsk forsvarlig å gjøre p-piller reseptfrie. Jeg er også enig i at kondomer bør være førstevalget, i alle fall før man etablerer seg i et fast forhold, men jeg har sans for å gjøre også p-piller lettere tilgjengelig for unge. Heller det enn uønska graviditet, men altså innenfor rammene for hva som er medisinsk forsvarlig. Om de er gratis eller ikke betyr mindre, tror jeg, det er tilgjengeligheten som er viktig. Hvor langt man skal gå for å få til den, er jeg usikker på.
Aller helst skulle kondomer vært enda lettere tilgjengelig enn det de er, og så synes jeg det bør snakkes såpass mye om at det ikke blir flaut, men en selvfølgelighet å ha dem. For alle. Jeg lurer på om vi ikke har hatt en skål med gratis kondomer hos helsesøster på skolen jeg jobber, men da må man jo innom der og plukke med seg. For min del kunne de gjerne delt ut noen til alle med jevne mellomrom.