Sv: Hver tredje gravide kvinne under 25 år velger å ta abort
Jeg er enig i at det er dumt med for mye hormonprevensjon til de yngste, men dette er strengt tatt ikke snakk om de yngste. Det er snakk om kvinner fra 20-25 år. De mellom 16 og 20 får allerede gratis p-piller, og helsesøstre får skrive ut p-piller i denne aldersgruppen. Med tanke på risiko ser jeg ikke noe vesentlig forskjell på gruppen mellom 16 og 20 og de mellom 20 og 25. Og dette med fastlege i den aldersgruppen er ikke bare enkelt. For meg spiller det liten rolle hva de burde greie og hvor voksne de burde være, når aborttallene er som de er og man har vist at lettere tilgjengelige gratis p-piller halverer det synes jeg det blir feil å ikke prioritere det. Nøyaktig hvordan man organiserer det spiller ikke så stor rolle for meg, poenget er at tilgjengeligheten må være god og diskret. Det samme gjelder forsåvidt tilgjengeligheten til testing for kjønnssykdommer og god rådgivning. Fastleger er i utgangspunktet en bra ting, men når det gjelder kjønnsykdommer og prevensjon for ungdom og unge voksne tror jeg det er fint om det finnes en annen adresse.