Vis enkelt innlegg
Gammel 08-08-13, 09:41   #18
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Sv: 100 places that can change your child's life

Først: Jeg ser det ikke som min oppgave å vise ungene "hele verden" før de flytter hjemmefra. Det har vi heller ikke økonomi til. Noen opplevelser og reisemål kan de vel oppleve når de er voksne også? Da jeg flyttet hjemmefra hadde jeg vært i Sverige, Finland, Danmark og England (inkl. London), og det går helt fint med meg, altså.

Men, noe syns jeg jo det er viktig at de har sett og opplevd.
1) Oslo - her har vi jo vært flere ganger, men jeg syns det er viktig at ungene kjenner vår hovedstad. Ikke ut og inn, men at de om ikke annet har et forhold til nasjonalt viktige bygninger og steder (Stortinget, Slottet, Operaen, Vigelandsparken osv).
2) Stockholm - Vi har vært i Sverige utallige ganger, men aldri i Stockholm. Syns det er greit at de har besøkt nabohovedstedene (København er unnagjort).
3) Helsinki - samme grunn som over.
4) Troms og Finnmark - Vi er i grunnen flinke til å feriere i Norge, og reiser til Nord-Norge omtrent hver eneste sommer. Siden jeg er fra Nordland, er det dessverre der vi stopper. Helgelandskysten og Lofoten har vi dekket. Midnattssol og mørketid likeså, men jeg syns vi en gang må fortsette nordover og få med oss hele landet vårt. Tromsø, Nordkapp, Finnmarksvidda...
5) Noen europeiske storbyer. Vi har ingen intensjon om å dekke alle, så om det blir London, Paris, Roma, Barcelona, Berlin eller Amsterdam er i grunnen ikke så viktig.
6) Wien - her studerte jeg, og jeg har lyst til å ta med både mann og barn hit igjen. En nydelig by.

Australia, Amerika, Afrika-safari, India, Japan og Hawaii hadde selvsagt vært superfint og flott, men en smule realisme må beholdes. Med tre barn og to lærerlønninger er det utopi - med mindre vi sparer opp feriepenger over flere år, og det gjør vi ikke.