Vis enkelt innlegg
Gammel 22-08-13, 10:58   #16
Toffskij
kamerat
 
Toffskij sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 28.904
Blogginnlegg: 693
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: "Dokker" for "dere" på nynorsk?

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Ivar Aasen si målsetning var vel strengt tatt å samle dialektord frå heile landet. Ein kollega av meg (frå Nordland) utbraut "Der kom jammen Språkrådet sæ' ændeli' til Helgelandskysten og, det va på tida", då ho såg denne endringa. Så det er heilt i tråd med Ivar Aasen si tenking om å sette saman eit skriftspråk basert på talemål over store deler av landet.

Det nokon sa.

Opprinnelig lagt inn av nokon, her.

Eg er ikkje mot endring på generell basis, men eg reagerer på at språkrådet "gir etter" for den alminneleg vedtatte sanninga om at det ikkje går an å skilje mellom subjektsform og objektsform og utjamner desse skillene ved å gjere dei valfrie. Men nå får eg frysningar når eg høyrer "Henne gikk til skolen" og, då.

Det er jo et faktum i veldig mange dialekter at det ikke skilles mellom subjekts- og objektsform i 2. og 3. person flertall, da.

Nå rir jeg mange kjepphester her, men jeg synes ikke nordnorsk klang og Språklig Forfall er fornuftige argumenter mot disse formene. Det som er et fornuftig argument, er at denne formen øker valgfriheten (og rettskrivningsnemdas mandat var å redusere den) uten at det fantes noen dokumentasjon på at den gamle, entydige normen ikke ble respektert. Nemnda har altså ment at utbredt bruk av denne og lignende former skal trumfe et av de viktigste målene de hadde. Og det er jo verdt en diskusjon.

__________________
Prima (0503) et Secunda (0505)

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat