Vis enkelt innlegg
Gammel 02-09-13, 08:57   #11
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kaustisk soda+tapetklisterblanding - merkelig konsistens

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jge bruker helst varmepistol og skrape for å fjerne maling, men hvordan er det med akrylmaling, Teo? Jeg har brukt varmepistol på oljemaling og lakk med stort hell.

Min erfaring er at det eneste som fungerer på akrylmaling er sliping, og derfor bruker jeg aldri annet enn ren oljemaling på treverk. Dels synes jeg det gir et bedre resultat. Dels er det (relativt) enkelt å fjerne igjen ved en senere anledning.

Men varmepistol og skrape er ikke spesielt egnet for fjerning av maling på yttervegg altså; det fant i alle fall jeg ut da jeg prøvde i sommer. Jeg har fortsatt vondt i albuen etter den jobben jeg gjorde på 5 kvm i sommer. (Nå snakker vi hundre år med maling lag på lag her altså. Det er sikkert greit om det er tre eller fire strøk som skal av …)
Varmepistol og skrape er fantastisk til å fjerne maling på mindre deler, som dører, vinduer, vindusomramminger o.l.

Jeg har fått tips om IR-lampe til fjerning av maling på vegg, men jeg har ikke testet ennå, og jeg synes det var litt dyrt til å bare kjøpe.

Her er nettsiden Gamle trehus sin anbefaling for malingsfjerning:
http://www.gamletrehus.no/tiptricks.php?id=11

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat