Vis enkelt innlegg
Gammel 03-09-13, 14:01   #106
Myria
Eppur si muove.

Myria sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Middag i hverdagen?

Aïoli lager jeg ved å først ha 2 eggeplommer i en bolle sammen med litt salt og pepper, presset hvitløk (så mye/lite du ønsker) og en god teskje Dijonsennep. Så visper (elektrisk håndmikser) jeg gradvis inn en nøytral olje (jeg måler aldri, men tipper det blir ca 2,5 dl), først dråpevis og så i en tynn stråle. Smaker evt til med mer salt og pepper til slutt. Du kan vispe inn litt kaldt vann om du ønsker den litt tynnere. Kjempegodt til alt av stekt fisk (typisk fransk mat) og tilsetter du f.eks. litt frisk rød chili blir den nydelig til hamburger.

Til kreolsk kyllingpasta bruker jeg en hjemmelaget kreolsk kryddermiks som inneholder 60 g paprikapulver, 30 g sort pepper, 1-2 ss cayennepepper (alt etter hvor sterkt du vil ha det), 2 ss hvitløkspulver og 2 ss løkpulver.

Til tre personer bruker jeg 2 kyllingfileter som skjæres i strimler og blandes med 2-3 ts av krydderblandingen. Dette stekes i panne og tas så ut. Stek en strimlet paprika, 3 hakkede vårløk og 3-4 hakkede hvitløksfedd. Ha kyllingen tilbake og tilsett 1,5 dl fløte. Kok opp og smak til med salt, pepper og litt sitronsaft. Vend inn nykokt spaghetti.