Sv: Internettstemming - hvordan kan det være greit?
Det er flere problemsstillinger med å gjennomføre elektronisk valg. Det første er at valg skal være hemmelig, ved å stemme elektronisk blir stemmen registrert og knyttet til person ved hjelp av en eller annen mekanisme, rett og slett fordi man må kunne overskrive den stemmen, enten ved at vedkommende stemmer på nytt elektronisk eller går i valglokalet på valgdagen og stemmer på nytt da. Jeg har hørt at eValgprosjektet har lovet at det ikke kan hackes og at man dermed ikke skal kunne finne ut hvem som har stemt hva, men med tanke på hvor stor fristelse det kan være for enkelte hackere å gå inn på hele valgssystemet i Norge så er jeg nå ikke helt sikker.
For det andre så er det som flere her påpeker, større fare for valgpåvirkning under stemmegivning. Dette vil nok ikke ha stor påvirkning på et valgresultat, men det bryter med alt det som valgsystemet vårt er bygd på.
Det jeg reagerer mest på er at dette er blitt et voldsomt prestisjeprosjekt, som har kostet enormt mye penger. Dog er selve eValgbiten er en liten del av hele det nye valgsystemet, men likevel så er det ikke billig. Når det da i tillegg ikke er sikkert og kan bryte med valgloven så blir jeg veldig skeptisk.