Vis enkelt innlegg
Gammel 15-09-13, 21:41   #9
Vianne Rocher
Kamerat Pære

Vianne Rocher sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Vianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de flesteVianne Rocher er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Boktips til 5-åring (høylesning)

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Bøkene om Nicolai, av Jean-Jacques Sempé (en "fransk Roald Dahl") har slått godt an her, og i sommer leste vi den fabelaktige "Røversommer" av finske Siri Kolu. Stor suksess både hos femåringene og åtteåringen, og var morsom for de voksne også! Begge de to bøkene er noe av det aller beste jeg har lest av det jeg ikke har med meg fra jeg selv var barn.

Så likte de godt Endre Lund Eriksens monster-univers, Monstrene i Dunderly.

Mary Poppins ble godt likt ja, og ellers har det vært mye Astrid Lindgren (favoritter er Pippi, Karlsson på taket, Mio min Mio -selv om den var litt i skumleste laget for mine små harehjerter, og Marikken) og Anne Cath Vestly. Jeg synes egentlig det er litt lite utvalg til den aldersgruppa. Mye bildebøker, og kapittelbøkene er ofte beregnet på litt større barn.

Rampete Robin ble ikke så godt likt her heller. Ungene syntes rett og slett det var litt trist at han og lillebroren alltid var så slemme mot hverandre, og tenkte mye på hvor lei seg de sikkert ble da. De syntes Robin i det hele tatt virket mye lei seg, og lurte på hvorfor. Synes ikke det var noe særlig morsomt. Men vi har bare lest ei bok da, det kan hende de andre er litt bedre. Men de har ikke lyst til å lese flere.

Takk for fine tips! Jeg erfarer også at det ikke er så mange kapittelbøker som passer for barn i denne alderen.

Jeg fikk også litt det inntrykket av Rampete Robin. Men som sagt jeg har bare lest en av de og jeg vet jo de er populære.