Vis enkelt innlegg
Gammel 23-09-13, 15:50   #26
Anda
Smugleser

Anda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 411
Anda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de flesteAnda er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Forsvareryrket og stempling som en som forsvarer overgripere

Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.

Ja, jeg vet mye om hvordan en forsvarer jobber. Hovedjobben er å gjøre det tiltalte ønsker, "Advokat" kommer av ordet "Ad vocare", som betyr å snakke for. En god forsvarer skal lytte til tiltalte og jobbe for han. ellers ville vel jobben vært meningsløs?

Det uthevede er jeg grunnleggende uenig med deg i. Hovedoppgaven for en forsvarer er å ivareta klientens interesse innen de grenser som lov og god advokatskikk tilsier. Således har forsvareren ikke plikt til å opptre objektivt på samme måte som politi og påtalemyndighet. Det viktigste er å ivareta den tiltaltes rettssikkerhet, herunder å påpeke feil, mangler og brister i påtalemyndighetenes fremstilling, saksbehandling og dokumentasjon.

Mer om dette her; fra forsvarergruppens egne sider. http://www.forsvarergruppen.com/forsvarerrollen.html

Så mener jeg det er all mulig grunn til å debattere hvordan advokater skal håndtere media - også for å unngå å bli identifisert med klienten.

Jeg har ikke lest artikkelen Tallulah nevner, men minner om at som fast forsvarer, så skal i prinsippet forsvareren påta seg de oppdrag han/hun får tildelt fra retten.

Anda er ikke aktiv   Svar med sitat