Sv: Forsvareryrket og stempling som en som forsvarer overgripere
Opprinnelig lagt inn av Java, her.
Det du spør om først er om det er en fare ved å "spesialisere" seg på en type saker. Polyanna trekker frem et glimrende eksempel på at det lar seg gjøre uten å bli forbundet på sakene. Ergo er det MYL måte å gjøre dette på som i tilfellet er problemet.
Det er ikke sikkert hun løser oppgaven på samme måte en gang til. Jeg tror noe av problemet med Vågå-saken var enorm pressedekning og en klient som selv var en løs kanon. Ja, hun trengte ikke være med på alle medieutspill han hadde, men hun hadde allikevel som oppgave å tale hans sak, til en viss grad slik han ønsket det selv. Der hadde Lippestad en helt annen rolle. ABB hadde sagt seg skyldig.
Når det er sagt er jeg enig i at jeg slett ikke likte måten hun forsvarte Øygarden.
Du har rett i at hun kanskje løser det anderledes denne gangen, det blir interessant å se. Du har også helt rett i at Lippestad hadde en anderledes jobb, men jeg syns allikevel MYL kunne løst ordførersaken på veldig mange andre måter, uten at det hadde gått utover hennes forsvareroppgave. Kanskje det til og med hadde vært til fordel for hennes klient.
Opprinnelig lagt inn av Anda, her.
Jeg har ikke lest artikkelen Tallulah nevner, men minner om at som fast forsvarer, så skal i prinsippet forsvareren påta seg de oppdrag han/hun får tildelt fra retten.
Det er sant, jeg vet ikke om hun er oppnevnt, eller om hun har sagt ja til jobben på frivillig basis.
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
Jeg tror også at det at MYL selv til de grader ble dratt inn i ordførerens univers faktisk illustrerer godt for en makt han må ha over folk som får ham tett på livet.
Absolutt. Det er veldig godt at denne saken har vist ham som keiseren uten klær. Pun intended.