Sv: Vil barna høre?
Opprinnelig lagt inn av Cumulus, her.
Jeg har sååå mange brnebøker fra jeg selv var liten. Alt av ane Cath Vestly og Astrid Lindgren f.eks. Men brna vil ikke høre om "Vi barna i bakkebygrenda" eller "Lotta i bråkmakergata" eller "Per pusling". Det eneste som duger er "Pippi". Det virker som om alt annet er kjedelig.... (mine er 5 og 6)
Dette er jo også blant de kjedeligere Lindgren-bøkene, synes jeg. Og noen av de mer utdaterte, kanskje. Pippi og Emil var favorittene da mine var yngre, og etter hvert ble bøkene for litt større barn høyt skattet: Ronja, Brødrene Løvehjerte, Mio min Mio, Mesterdetektiven Blomkvist.
Generelt ser jeg at mine unger lettere aksepterer bøker som enten er så gamle at de neste er som eventyrbøker å regne (Heidi, Den hemmelige hagen) eller bøker som er lagt til en annen tidsalder enn de er skrevet (Brødrene Løvehjerte og Ronja Røverdatter).
Jeg husker at jeg syntes Ole Aleksander appellerte lite til meg da jeg barn: jeg kjente meg ikke igjen i 50-tallsuniverset de var skrevet i. Bøkene om Guro, som var fra 70-tallet derimot, var helt meg.
|