Sv: Bergensskolen strammer inn permisjonsreglene
Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.
nokon: Jeg syns argumentasjonen din har en logisk brist. Jeg klarer ikke å se hvordan hvorvidt "Forelder NN med barn som leser godt og klarer seg greit" reiser på en ukes ferie har noe som helst med "Barn XX som går gjennom skolen uten å lære å lese". Mener du at forelder NN påvirker foreldrene til XX slik at XX gir blaffen i skolen? Akkurat den ser jeg ikke.
Men at det bare er 200 skoledager, at det forstyrrer flyten i skoleåret og undervisningen når noen blir borte støtt og stadig, at det tar tid og krefter fra lærere som ikke har flust med noen av delene å drive og tilrettelegge - alt det ser jeg.
Problemet er at det ikkje bare er NN som er borte, men XX er også borte. Og alle synest dette er heilt greit, for det er jo så dyrt å reise til Syden og det er jo så viktig å reise til Syden. Verken elevane eller foreldra har vist seg verdig den tilliten dei har fått, med tanke på å ta ansvar for at elevane faktisk har med seg det dei skal av grunnleggjande ferdigheiter frå grunnskulen til vidaregåande. Og då må det ei generell innstramming av reglane til, fordi det er i ferd med å bli eit problem på samfunnsnivå og ikkje bare eit problem på individnivå at så mange er så svake når dei har fullført 10 års skulegang.
- Når media i store oppslag formidler at det er eit problem at ein ikkje får fri frå skulen for å gjere andre ting, seier dette noko om haldningane til skule og utdanning på samfunnsnivå, ikkje bare om foreldra til NN.